Son Haberler
29.07.2014 Salı 11:50
USD 2,1037 EUR 2,8251 EUR/USD 1,3429 BIST   84218/%0,00
ISTANBUL Salı: 25°C/32°CÇarşamba: 24°C/32°CPerşembe: 24°C/32°C

Havadurumu ayarlari

Lutfen havadurumunu goruntulemek istediginiz sehri listeden seciniz.

Alevi kızla, Sünni erkeğin evlilik hikayesi
18.12.2007 10:49

Ünal Tanık-Haber7

Alevi gençle Sünni gencin düğününde idim

Rahşan’la tanışmamız, 1980’li yılların sonuna rastlıyor. Bahçelievler’de oturduğumuz zamanlardı. Hemen yakınımızdaki bir apartmanda oturmasına rağmen evimizde görünceye kadar hiç dikkatimi çekmemişti.

Aynı apartmanda oturan bir komşumuza geldiğinde, arkadaşı ile bize uğramış. Daha sonra eşimden, komşumuzun kızı ile birlikte zaman zaman bize uğradığını öğrendim.

Daha ortaokulun ilk sınıflarında idi. Gözlerinin ışıl ışıl parladığını görmüştüm. Konuşmayı seven insana yakın tavırları kızım ve eşimden sonra beni de kendine bağlamıştı.

O zamanlar hayat hikayesini hiç birimiz bilmiyorduk. Bize ısındıkça dünyasını açtı. Babası, 1970’li yıllarda Almanya’ya çalışmaya gitmiş. İlk yıllar, para göndermiş, yaz aylarında gelip gitmiş.

Sonrası pek çok gurbetçi ailenin dramına benziyor. Sonra orada birisi ile yaşamaya başlamış ve önce eşini sonra çocuklarını arayıp sormaz olmuş. Tabii maddi desteği de zaman içinde sıfırlanmış.

Dedim ya Rahşan’ın hayat hikayesi, buraya kadar pek çok gurbetçi aileninkine benziyor. Rahşan’ın dramı esas bundan sonra başlıyor.

Bizimle tanıştığı dönemler, tam bu sıkıntılı günlerine rastladı. Maddi sıkıntılar, bir süre sonra anne ve iki çocuğu arasında da sorunlara neden oluyor. Rahşan okumayı sürdürmek istiyor, annesi parasızlık gerekçesiyle buna karşı çıkıyor.

İki taraf bu isteklerinde direttiğinde ise anne-kız ilişkileri kopma noktasına geliyor. İlk zamanlar parasızlıktan okula gidemediğini bize açmadı.

İlerleyen zamanlarda paylaştığı küçük anekdotlardan böyle olduğunu biz çıkardık. Konuyu tam öğrenip biz açtığımızda ise devamsızlıktan bir sene kaybettiğini söyledi. Gelecek yıl okuluna devam etmesini sağlayacak girişimlerde bulunduk.

Rahşan bizi, manevi anne-baba, biz de onu manevi kızımız gördük. İstediği zaman gelip gidebiliyordu artık. Annesinden dayak yeyip kapıya konduğu günler bize sığındı.

Zaman içinde annesi ile ilişkilerimizi biraz derinleştirdik. Anne- kız arası da bir süre sonra rayına oturmaya başladı.

O dönemler, bizim de maddi durumumuz çok iyi değildi. Bir dolandırılma olayında kaybettiğimiz evin yaralarını sarmaya çalışıyorduk. Kimi zaman kendimizden kimi zaman yakın dostlarımızdan sağladığımız imkanlarla Rahşan’a destek olmaya çalıştık.

Rahşan, ortaokulu, sonra liseyi bitirdi. Lise son sınıftan itibaren çalışıp kendi hayatını kazanmaya başladı. Bir yıl çalışıp kendince birikim yaptı. Ardından yarı burslu olarak bir özel üniversitenin iki yıllık işletme bölümünü bitirdi.

Kararlılığını bırakmadı, dikey geçip yapıp 4 yıllığa tamamladı. Çalıştığı dönemlerde Trabzonlu bir gençle tanıştı. Arkadaşını ailesinden ilk bize tanıştırdığını söyledi. Sonrasında Rahşan’a hayat mücadelesinde destek bu arkadaşından geldi.

Birlikte hayat mücadelesini vermeye çalıştılar. Rahşan da arkadaşı da evlenmek istediklerini kendi ailelerine açtıklarında tahmin edilecek tepkilerle karşılaştılar.

Rahşan’ın ailesi, “Sen nasıl Sünni bir çocukla evlenmeye kalkarsın” diye tabir caizse kıyametleri kopardılar. Üstelik oğlan, Aleviler’in en sevmediği isimlerin başında gelen birinin adını taşıyordu. Oğlan tarafından yükselen tepkiler, ondan daha az değildi. “Hangi Karadenizli bir gencin Alevi biriyle evlendiği görülmüştü.”

Rahşan da erkek arkadaşı da bir süre konuyu buzdolabına koymuş gibi yaptılar. Görüştüler, dahası birlikte iş yaptılar. Bu sırada oğlan askerlik görevini yapıp geldi.

Askerlik engeli de aradan çıktıktan sonra, iki taraf da bu kez konuyu kararlılıkla ailelerine açtılar. “Biz sizi kaybetmek istemiyoruz. Biz birlikte olmaya karar verdik” diye net tavır ortaya koyunca iki tarafın ailesi de bu kez daha anlayışlı davranmaya başladı.

Zamanla aliler birbirleri ile buluşmalar yaşandı. Ardından gerçekten iki tarafın yakın akrabalarının birbirlerine çok anlayışlı davrandıklarını öğrendik. Başta gösterdikleri tepkinin nedeninin, “çevremiz ne der?” endişesinden kaynaklandığı ortaya çıktı.

Rahşan’ın hafta sonu düğünü vardı. Her ayrıntısı ile uğraşarak bir düğün hazırlığı yapmışlardı. Dostları ile bir akşam yemeğinde bir araya geldiler. Birkaç yüz kişiyi alabilen restorana girdiğinizde çarpıcı bir tablo sizi karşılıyordu.

Kimi masaların Rahşan’ın yakınlarına ait olduğunu rahatlıkla anlayabiliyordunuz. Kimi masalar ise oğlan tarafına aitti. Bazıları ise her iki tarafın buluştuğu masalardandı.

Kimi zaman horon çekildi, kimi zaman Sivas yöresi başta olmak üzere Anadolu’nun her yöresine ait oyunlar oynandı. Sahneyi kimi zaman kemençe aldı, kimi zaman davul-zurna. Her iki oyuna da her iki taraftan insanlar kalktı.

Kimi zaman halay birlikte çekildi, kimi zaman birlikte horon tepildi. Halayda da horonda da türbanlılar da vardı, dekolte kıyafetli genç kızlar da.

Bu düğün, bizim biraz özelimiz bir konu idi. Ama birilerinin, “çekip gideceğim” dediği sözlerle başlayan tartışmaları yaşıyoruz.

Bu toplumun dokusuna kimse karışmadığı zaman kimsenin kimse ile bir sorununun olmadığını göreceksiniz.

Bu aileye özel durumu, bunun en yakın tanığı olarak paylaşmak istedim.


Ünal TANIK

YORUMLARINIZ
679 - 08.07.2014 04:16
Sünni de Alevi de "Elhamdülillah Müslümanım." diyorsa ve "Müslüman, Müslümanın kardeşidir," diyorsa, sonra da sen şusun busun diyerek insanları ayırıyorsa bu insanlar, nerede kardeşlik, nerede Müslümanlık, nerede bunun adaleti :(
cilem mehmet - 06.07.2014 14:19
Merhaba.
Ben alevi bir kizim. 2006 da tanistigim bir sunni erkek oldu.
Cok sevdik birbirimizi ama ayrildik cunku onun ailesi beni istemedi.. bir kac kez denedi ve en sonunda terk etti beni 2008 yilinda..
ve 5 sene sonra Kader iste yine konusmaya basladik, kendisi amcasinin kiziyla nisanlanmis ama kizin sevdigi varmis olmamis.
Sanki birbirimizi hic birakmamis gibiydik.
Cok mutluydum onu geri bulduguma.
bu sefer seni birakmam diyordu bende Islamin sartlarini insallah yerine getirecegimi diyordum kendisine.
Ama ailesiyle konusunca yine ayni seyler oldu ve beni bundan 3 ay once terk etti.
Allah hayirlisini versin elbette ama iste insan uzuluyor sanki gavur gibi gorunuyoruz.... :(
yarenn00 - 30.06.2014 12:46
BEN BİR ALEVİYİM BİR BAYANIM SEVDİĞİM ERKEK SUNNİ SONUMUZUN NE OLUCAĞINI BİLMİYORUM ALLAH YARDIMCIMIZ OLUR İNŞALLAH.. ONUN AİLESİ BENİ ÇOK SEVİYO AMA BENİM AİLEM ÇOK TERS AMA ŞÖYLE BİRŞEY VAR Kİ;BİR ALEVİ ALLAH'I PEYGAMBERİ ALİ'Yİ SEVİYORSA ORUCUNUDA TUTAR NAMAZINIDA KILAR HACCA DA GİDER ABDESTİNİDE ALIR.. BEN HAYATIMIMDA KİTABINI NAMAZINI SEVMEYEN BİR ALEVİYE ALEVİ DEMEM ÖYLE BİR DÜNYA YOK BÖYLE DÜŞÜNENLER İÇİN BUZAMANA KADAR HEP ABDESTSİZ NAMAZSIZ BİLİNDİK.. BÖYLE ŞEYLER OLMASIN ARTIK YAŞANMASIN..
aşk... - 27.06.2014 13:55
merhaba, bunu okurken bende yanlız olmadıgmı gördüm, ben trabzonluyum ve erkek arkadasım sıvasli. ilk bır kac ay tanıstık ve sonra cok aşık oldum belkıde o kadar oldum kı gozum kor olacak kadar... yane baska bırsey dusunemez oldum allah cok sükür 11 ay oldu beraberız ilk ablama anlattım sonra annem sonra babam. Ablam onunla tanıstı sevdı annem ılk bıraz karsıydı ama konusmama bırsey demıyordu babama gelınce cok olaylar oldu. babam asla ama asla kabul etmeyecegnı soyledı.. tabi bundan önce olaylar oldu telefonumu kırdı kartımı kırdı şıddete ugradım erkek arkadasımı arayıp neler soylemedı. Belkıde en kötüsu ve benı cok kızdıran ve aılemden koparan babam kabul etmedıgi ıcın ablam annem bırden karsı geldi istemedıler. Ben cok sevıyorum ve bırakmaya hıc nıyetım yok aılesıyle gorusuyorum ve bızı desteklıyorlar. Ben annemle babamla oturmuyorum onlar yazlıgımızda milas örende oturuyorlar ben annanemle yasıyorum. Ben acıkcası bu ayrımcılga dayanamıyorum suan benım durumda aılem konusmadan tanımadan reddettıler ve ben buyuk bır ıhtımalle ondan kapıyı cekıp gıdecegım.
Bu hıc de kolay bırsey degıl hersey ıyı dusunup tanısıp oyle hareket edecegım.
yane önyargı tanımadan etmeden yazık cok yazık. Herkesın hıkayesını okurken bıl gozlerım doldu herkese allah hayırlısını nasıp eylesın herkesın ALLAH yardımcısı olsun.

Sevgiler.
Büşra - 21.06.2014 18:26
Sünni bir bayanım erkek arkadaşımsa alevi. Anneme açtım konuyu asla olmaz,onlar gusul almaz,namaz kılmaz,allaha inanirmis gibi yapıp inanmazlar,gibi şeyler söyledi.cook üzüldüm erkek arkadaşım çok sinirlendi.ben biliyorum erkek arkadaşım 5 vakitnamazini kılan bi insandı. Bu ayrım niye. Niye güzellikle telli duvakli çıkmak varken kaçmaya zorlamak niye?!!
ask engel tanimaz - 13.06.2014 23:10
Bende bi alevi kiziyim 9 yıldır konuştuğum bi Sünni erkek arkadaşım vardı birbirimizi çok seviyorDuk ama iş ciddiye binince sevgilimin annesi bni asla istemedi bni tanımak bile istemeden ayrılmasını sağladı yapmayın artık sevenler kavussun sadece aşkta degl hiç birseyde din mezhep ayrımı yapılması...
emre tufan albayrak - 13.06.2014 13:21
Alevi arkadaşımın teyzesi bir Sünni erkekle evlendiği için ailesi tarafından evlatlıktan atılır, hatta kadıncağız annesinin cenazesine bile katılması engellenir Alevi kadının suçu Sünni bir Müslüman erkekle evlenmektir
Aleviler Sünniye kız vermez - 13.06.2014 04:28
Alevi inancında sünnilerden nefret had safhada, alevilik sünni düşmanlığı yapmazsa yaşayamaz o açıdan bakmak lazım Alevi inancında Sünniden kız alınır ama sünniye kız asla verilmez, ama şu gerçekki İslam inancına göre Kur'an'ın zerresini inkar eden Kur'an'da namaz, ramazan orucu ayetleri, boyabdesti başta olmak üzere birçok ayeti inkar edenlerle, Hz.Ömer'e Hz. Osman'a, Hz.Ebubekir'e hakaret edenler İslam hukuna göre KAFİRDİR, Hz.Aliyle alakası olmayan semah, cem,dede kavramlarına tapan biriyle müslüman bir kız evlenemez nikah geçersiz çocuklarda gayrimeşrudur ama Alevilerden kız alınmalı bu kızlar Hz. Ali efendimizn yoluna davet edilmeli
Aşka Engel Yok - 08.06.2014 11:53
08.06.2014
Ben alevi bir kızım sevgilim sunni onun ailesi karsı degil ama benim ailem karsi ama insan sevdikten sonra Kaderinde varsa hic birsey engel olamaz. Sevmek suç degil sadece insan beyninin eski olmasından kaynaklanıyo. Çocuklarinizi bu ayrimciligi ogreterek buyutmeyin asıl günah olan insan ayrımcılığı yapmak. Eger benim aşık olduğum adam hırıstiyan bile olsa ben aşk dan vazgecmem. Hadi eyvallah..
erdal eren yıldırım - 04.04.2014 13:05
aleviyim ve sünni bir bayanla nışanlıyım mutluyuz ailelerimiz yanımızda kimsenin bir şey dediği yok ve olamazda olmasını gerektiren bişey yok ortada bu kültürle alakalı aleviden kız alınmazmış yok abdest alınmazmış yok başka bişey nedir bu cahilce muhabbetler ya adam boy abdesti alırken siz yanındamı duruyorsunuz nereden gördünüz ayıp be bu zihniyetten cıkın insan gibi yaşayın aleviden kızda alınır sünniye kızda verilir. yukarda bir yorum okudum adamın yazdığı yazıya bakarmısın alevilere kız verilmez ama alevilerden kız alınır onu imana getirirsiniz en azından gibi saçma sapan ahlaksızca ayrımcı bir şekilde yazmış bir insan bir şeyi değiştirmek istiyorsa önce kendinden başlamalı.. adam bi tanesi akşam yorgun argın eve gelmiş kapıdan içeri girmiş cocuk elinde top babasına dısarda beraber top oyanayalım diye ısrar edince adam zaten yorgun nasıl yapsamda cocugumun kalbini kırmadan ben yorgunum gelemem desem diye düşünürken bir yandan da etrafı inceliyormuş ki bir dünya görmüş birleştirilmiş kagıtla yapılmış bir dünya pazıl hemen almış eline başlamış bozmaya paramparça yapmış ve ogluna oglum bunu birleştir söz senle dısarda oynayacam demiş çocuk kanmış hemen dünyayı almış içeri koşmuş bir sevinçle adamda kandırma ve kırmama mutluluguyla düşünmüs tamam bu zaten yapamaz bende cıkmamış olurum demiş aradan 10dk geçmiş adam koltuga uzanmış cocuk koştur koştur babasının yanına gelmiş baba yaptım dünyayı adam şokta nasıl yaptın sen bunu demiş çok şaşkın ama çocuk baba arkasında bir insan resmi vardı ben o insanı birleştirdim ve dünya oluştu demiş şimdi buradada anlatmak istenen kendinizi değiştirirseniz herşey değişir ....
Asi Karadeniz - 11.03.2014 14:05
Ben trabzonlu yüm Alevi Sivas kökenli bi kız seviyordum ilk önce herşey çok güZeldi tabi ben aleviler hakkında hiç birşey bilmiyordum ne fark olacak ki diyordum asla da ayrımcılık yapmadım kimseye bugüne kadar yine de yapmam...en büyük hatayı kendimle onu bir tutup sorgulamam oldu onu kendime kader arkadaşı olarak gördüm evlenmeye karar verdik annem biraz huzursuz oldu ama sonra karışmadılar istediler onlarda benim gibi ama işler ciddiye bindikçe kız bariz bi şekilde değişmeye başladı herşeyi sorun etmeye başladı maddi manevi hiç bir desteğini göremedim yoksul olduğumu bildiği halde onun için nasıl çabaladığımıda bildiği halde herşeyi maddiyata döndürdü ve asla din kitap namaz bilmiyordu abdest aldığınıda söyleyemem cuma namazına gittim dediğimde akrabalarının yüzü değişmişti tuhaflaşmişlardı kesinlikle laf dinlemeyen başına buyruk ve mezhepleri çok geniş aldatılma riski çok yüksek bir kaç kerede çelişkiye düşüren şeyler olmuştu beni..ama sevdiğim için düzelir diye çok bekledim çünkü Karadenizli olduğumdan belkide çok çabuk sinirlenip yaptığım hatalar çok olmuştu daha önce bu bitmesin bi yuva kurayım diye çok istemiştim ama baktımki başolacak gibi değil terk ettim ve daha üç geçmeden hemen hemen hergüne barışmak için beni aradığı halde hiç istemediğim birisiye birlikte olduğunuda öğrendim yani hepsi aynıdır demiyorum ama Allah'tan korkmayan kuluna hiç acımıyor kendinizi yakmayın hele trabzonluysanız katil olabilirsiniz başına gelmeyen bilmez ...Allah'a emanet olun ....
Gulcan - 13.02.2014 03:44
Ben sunniyim diye erkek arkadaşımın ailesi beni kabul etmiyor oda baskılara dayanamayıp ayrıldı benden :( bu hangi kitapta yazıyor, ben genelde aleviler kızını vermez sanıyordum ama oğullarınıda vermiyorlar :)
kader tuzağı - 16.12.2013 00:29
ben sunni bi gencim alevi bir kızla 4 yıllık bir ilişkim var bnm ailem ilk başta istemediler sevdiğimi anladıkları zaman razı olmaya başladılar ama oteki tarafın ailesi razı değiller o yüzden ayrıldık ama birbirimizi çok seviyoruz oda istiyo aielesi ne dediyse ayrılmak istedi hala ikna etmeye çalışıyorum herşey istediğimz gibi olsa keşke çok hayaller kurduk çok sevdik allahım sen böyle sevenleri ayırma bu saçmalktan kurtar bizi onca geçeen zamandan sonra onu brakpda başkasını sevmek olmaz olamaz sonuçta hepiimiz bir insanz allhım her özelliği herkeze vermiş ama bu ayrım olmasn sevenler ayrılmasn :((
özgün - 13.08.2013 03:33
yıl olmuş 2013 ve bende hala yanı sorunu yaşıyorum arkadaşlar.5 yıldır sevdiğim çıktığım sünni bir çocuk var ve bende aleviyim aile kesinlikle istemiyor.takmışlar annesinin giyimine.yok biizm ailemize öyle insanlar yakışmazmış bi ton laf edip duruyorlar.Kendimi öldüresim bile geldi.Çok bunaldım.Sevdiğim ise onlar senin ailen yine de diyor başkası olsa çeker gider ama o çok iyi birisi.Ne yapacağımı bilmiyorum.İkimizinde öncelikle atanması gerekiyor.Her gün dua ediyorum Allahım hayırlı ise devam etsin diye.Birbirimizi çok seviyoruz.Daha önce hiç böyle birşey yaşamadım ve bir daha yaşayabileceğimi düşünmüyorum böyle bir sevgi daha da olmaz.Ayrımcılıktan nefret ediyorum.Hepimiz insanız sonuçta.
İrfan Yurtaslan - 25.07.2013 12:22
Alevi inancında Sünnilerden kız alınır ama asla Sünnilere kız verilmez, Alevi inancında sünniye kız vermek büyük günhalardandır benim tespitlerime göre Alevi erkeklerle evli olup kocasının boyabdesti almadığını söyleyen Sünni kızları var hatta bu yüzden Alevi kocasından boşanan var, kanaatimce Alevilere kız verilmemelidir, Alevi inancında namaz, ramazan hatta boyabdesti gibi uygulamalar kesinlikle yoktur, bu tarz bir inanca sahip kişi alevi veya başka bir inanç fark etmez nikah geçersizdir ama Alevilerden mutlaka Sünniler kız almalı ve bu kızları Hz. Ali efendimizin yoluna davet etmeliyiz bunu başaran çevremde Sünni gençleri mevcuttur Alevi eşleri zamanla başlarını örtüyor namaz kılıyorlar en azından İslama yönelimleri kolaylaşabiliyor hatta ailesinden gizlice namaz kılan Alevi kızları bilirim bu kızlar derhal bir Sünniyle evlendirilmeli kurtarılmalıdır...