Son Haberler
23.10.2014 Perşembe 05:16
USD 2,2469 EUR 2,8418 EUR/USD 1,2648 BIST   78080,8/%0,00
ISTANBUL Perşembe: 16°C/24°CCuma: 15°C/20°CCumartesi: 14°C/18°C

Havadurumu ayarlari

Lutfen havadurumunu goruntulemek istediginiz sehri listeden seciniz.

Alevi kızla, Sünni erkeğin evlilik hikayesi
18.12.2007 10:49

Ünal Tanık-Haber7

Alevi gençle Sünni gencin düğününde idim

Rahşan’la tanışmamız, 1980’li yılların sonuna rastlıyor. Bahçelievler’de oturduğumuz zamanlardı. Hemen yakınımızdaki bir apartmanda oturmasına rağmen evimizde görünceye kadar hiç dikkatimi çekmemişti.

Aynı apartmanda oturan bir komşumuza geldiğinde, arkadaşı ile bize uğramış. Daha sonra eşimden, komşumuzun kızı ile birlikte zaman zaman bize uğradığını öğrendim.

Daha ortaokulun ilk sınıflarında idi. Gözlerinin ışıl ışıl parladığını görmüştüm. Konuşmayı seven insana yakın tavırları kızım ve eşimden sonra beni de kendine bağlamıştı.

O zamanlar hayat hikayesini hiç birimiz bilmiyorduk. Bize ısındıkça dünyasını açtı. Babası, 1970’li yıllarda Almanya’ya çalışmaya gitmiş. İlk yıllar, para göndermiş, yaz aylarında gelip gitmiş.

Sonrası pek çok gurbetçi ailenin dramına benziyor. Sonra orada birisi ile yaşamaya başlamış ve önce eşini sonra çocuklarını arayıp sormaz olmuş. Tabii maddi desteği de zaman içinde sıfırlanmış.

Dedim ya Rahşan’ın hayat hikayesi, buraya kadar pek çok gurbetçi aileninkine benziyor. Rahşan’ın dramı esas bundan sonra başlıyor.

Bizimle tanıştığı dönemler, tam bu sıkıntılı günlerine rastladı. Maddi sıkıntılar, bir süre sonra anne ve iki çocuğu arasında da sorunlara neden oluyor. Rahşan okumayı sürdürmek istiyor, annesi parasızlık gerekçesiyle buna karşı çıkıyor.

İki taraf bu isteklerinde direttiğinde ise anne-kız ilişkileri kopma noktasına geliyor. İlk zamanlar parasızlıktan okula gidemediğini bize açmadı.

İlerleyen zamanlarda paylaştığı küçük anekdotlardan böyle olduğunu biz çıkardık. Konuyu tam öğrenip biz açtığımızda ise devamsızlıktan bir sene kaybettiğini söyledi. Gelecek yıl okuluna devam etmesini sağlayacak girişimlerde bulunduk.

Rahşan bizi, manevi anne-baba, biz de onu manevi kızımız gördük. İstediği zaman gelip gidebiliyordu artık. Annesinden dayak yeyip kapıya konduğu günler bize sığındı.

Zaman içinde annesi ile ilişkilerimizi biraz derinleştirdik. Anne- kız arası da bir süre sonra rayına oturmaya başladı.

O dönemler, bizim de maddi durumumuz çok iyi değildi. Bir dolandırılma olayında kaybettiğimiz evin yaralarını sarmaya çalışıyorduk. Kimi zaman kendimizden kimi zaman yakın dostlarımızdan sağladığımız imkanlarla Rahşan’a destek olmaya çalıştık.

Rahşan, ortaokulu, sonra liseyi bitirdi. Lise son sınıftan itibaren çalışıp kendi hayatını kazanmaya başladı. Bir yıl çalışıp kendince birikim yaptı. Ardından yarı burslu olarak bir özel üniversitenin iki yıllık işletme bölümünü bitirdi.

Kararlılığını bırakmadı, dikey geçip yapıp 4 yıllığa tamamladı. Çalıştığı dönemlerde Trabzonlu bir gençle tanıştı. Arkadaşını ailesinden ilk bize tanıştırdığını söyledi. Sonrasında Rahşan’a hayat mücadelesinde destek bu arkadaşından geldi.

Birlikte hayat mücadelesini vermeye çalıştılar. Rahşan da arkadaşı da evlenmek istediklerini kendi ailelerine açtıklarında tahmin edilecek tepkilerle karşılaştılar.

Rahşan’ın ailesi, “Sen nasıl Sünni bir çocukla evlenmeye kalkarsın” diye tabir caizse kıyametleri kopardılar. Üstelik oğlan, Aleviler’in en sevmediği isimlerin başında gelen birinin adını taşıyordu. Oğlan tarafından yükselen tepkiler, ondan daha az değildi. “Hangi Karadenizli bir gencin Alevi biriyle evlendiği görülmüştü.”

Rahşan da erkek arkadaşı da bir süre konuyu buzdolabına koymuş gibi yaptılar. Görüştüler, dahası birlikte iş yaptılar. Bu sırada oğlan askerlik görevini yapıp geldi.

Askerlik engeli de aradan çıktıktan sonra, iki taraf da bu kez konuyu kararlılıkla ailelerine açtılar. “Biz sizi kaybetmek istemiyoruz. Biz birlikte olmaya karar verdik” diye net tavır ortaya koyunca iki tarafın ailesi de bu kez daha anlayışlı davranmaya başladı.

Zamanla aliler birbirleri ile buluşmalar yaşandı. Ardından gerçekten iki tarafın yakın akrabalarının birbirlerine çok anlayışlı davrandıklarını öğrendik. Başta gösterdikleri tepkinin nedeninin, “çevremiz ne der?” endişesinden kaynaklandığı ortaya çıktı.

Rahşan’ın hafta sonu düğünü vardı. Her ayrıntısı ile uğraşarak bir düğün hazırlığı yapmışlardı. Dostları ile bir akşam yemeğinde bir araya geldiler. Birkaç yüz kişiyi alabilen restorana girdiğinizde çarpıcı bir tablo sizi karşılıyordu.

Kimi masaların Rahşan’ın yakınlarına ait olduğunu rahatlıkla anlayabiliyordunuz. Kimi masalar ise oğlan tarafına aitti. Bazıları ise her iki tarafın buluştuğu masalardandı.

Kimi zaman horon çekildi, kimi zaman Sivas yöresi başta olmak üzere Anadolu’nun her yöresine ait oyunlar oynandı. Sahneyi kimi zaman kemençe aldı, kimi zaman davul-zurna. Her iki oyuna da her iki taraftan insanlar kalktı.

Kimi zaman halay birlikte çekildi, kimi zaman birlikte horon tepildi. Halayda da horonda da türbanlılar da vardı, dekolte kıyafetli genç kızlar da.

Bu düğün, bizim biraz özelimiz bir konu idi. Ama birilerinin, “çekip gideceğim” dediği sözlerle başlayan tartışmaları yaşıyoruz.

Bu toplumun dokusuna kimse karışmadığı zaman kimsenin kimse ile bir sorununun olmadığını göreceksiniz.

Bu aileye özel durumu, bunun en yakın tanığı olarak paylaşmak istedim.


Ünal TANIK

YORUMLARINIZ
Baki Sinasi - 16.10.2014 20:46
Merhaba degerli arkadaslar,
ben 1985`den beri asaletli ve sünni kokenli bir hanim efendiyle evli ve dört cocuk babasiyim. Iki gelinimiz sünni kökenli ve iki damadimiz sünni kökenli.
Eger bu cagda alevi sünni araniyorsa bilinki biz hale avrupanin 1700`lü yillarini yasiyoruz. Yedi devlet tek millet dedigimiz bizim yapmis oldugumuz davarnistan ibaredir. Laf degil amel asil degeri olan seydir. Bütün böyle evlilik yapmis olan kardeslerimi kular ve cenabi Allah kiyamete bunun karsiligini almalarini niyaz eder ve islerinizden basarilar dilerim.
Turkmenbasi@t-online.de
hakan can - 14.10.2014 02:32
Allaha sukur ben bunlarin hic birini yasamadim. bende alevi kizi sevdim bir gun kavgamizda ben aleviyim bizim iliskimiz yurumez gibi bir önyargiya kapilmis hatun :) ama tabi oyle demekle olmuyor gittim ailesiyle tanistim gayet hos karsiladilar buda beni cok mutlu etti suan 4 senedir birlikteligimiz var hic sorun yasamadik.
Şehmus - 28.09.2014 13:32
Beraber ben Şehmus yüzüncü yıl üniversite sin den tanıştığım kız alevi ben Sünni yim .sevdiğim kız ailem ilerde engel çıkarır deyip duruyo ama ben de unu bırakmak istemiyorum ne yapmam lazım
gökhan - 15.09.2014 10:11
Ben sünniyim aynı şirkette çalıştıgım bir kız arkadaşım oldu arap alevisi benim için din mezhep farklılıgı yoktur sünni olmama ragmen dininede tam bagımlı biri degilim onu çok seviyordum 9 ay ailemin içine soktum herşey çok güzel gidiyordu ailem onu çok sevdi kızı gibi gördüler kız arkadasım hatayda ailesi oldugu için ara ara gidip geri geliyordu en son gidişinde tartıstık ve tartıstıkdan sonra beni engelledi konusmadı 3 ay kendime gelemedim hastanelere kaldırdım gözlerine bakamadıgım her an gözlerimden yaslar akıttım geceleri adını sayıklayarak uyandım cok sevdim onu suan bile gözlerimden yaslar akıyor halada cok seviyorum en son konusmamız dün oldu napıyorsun yazmasıyla basladı yanımda oldugu zamanlar hep sunu sölerdi ilerde ya ailemi seçicem yada seni ve ailemi bi anda olucak diye sebebini sordugumda ailemi tercih ettim yapamazdım ama seni çok seviyorum dedi bu beni mutlu etti ama ona bidaha sarılamamak gözlerine bakamamk cok koyuyor insana onu çok seviyorum canözüm
İsmini vermek istemeyen Hatçe - 15.09.2014 02:42
Merhabalar, bende alevi bir kızım. Bir erkek arkadasım olmustu sunniydi. Aramızda yetişme kültüründen kaynaklı çok sorun olmuştu. O fazla ataerkil bir sülaleden geliyordu. Evlensek birbirmizi yiyecektik ve ailem asla sevmeyecekti kendisini. Bende oturdum, düşündüm, tarttım kafamda bu iş olmayacak diye. Yollarımızı ayırmıştık. Ama genede sunu söylemek isterim; gayet açık görüşlü ve sevgiyi hayat felsefesi haline getirmiş bir sunniyle bu iş olabilir. Ama aşırı ataerkillik alevi kızlara pek uyan bir yapı değil. Evlenmeden önce enine boyuna düşünmek lazım bence bu konuyu. Hem aile bazında da bakmak lazım. Benim ailem aşırı dinci bi kayınvalide ve kayınpeder istemezler itiraf etmek gerekirse. Sunniye de kız vermememe gibi eğilimleri var. Dikkat etmek lazım.
gulsah sahin - 06.09.2014 13:21
Ben aleviyim ustelk semah donuyoron iki hzmet gorev aliyru m erkek arkdsm ise sunni sunu soylmk isterm ki eskiden din knusnda millti cok ayrim ypiyolardi fkt gnumzce bu artti yer yer azaldi bizler oldgmzde allah bizi sn alevisn sn kurtsun sn sunnisin gayti muslimsn dige yrgilamyck gunhimzla svabmzla yrglncz bnm kuznm hci ya kcti kpndi bunu. Hesabni kndi vereck bn veya ailesi dgil eger ileri gruslu sn ibadetne sygi fuyuyor snde onunkine sygi duyuyrsn zor olmz die dsnuyrm lf sylyenler illaki olck bnm erkek arkdsmi olumle tehtit etmslerdi msla ne oldu hic n cemevmede gdiyrm yeri gliyo pirsltn onlukler mizi giyip adalet icin yuruyrz lf edenler oluyo tbi fkt ask iki kislk ysnir ucncu shislara izn verirsnz yasaymzsnz zindan olur hyt
İsmini Vermek İstemeyen Seyirci - 04.09.2014 17:55
Selam Arkadaşlar Bende Bir Alevi Kızını Seviyorum Hacıbektaşlıyım Ama Alevi degilim sünniyim Eskişehirden Bitane Alevi kızına Aşık oldum ikimizde Birbirimizi çok seviyoruz Ben 24 oda 19 yaşında Vermezler Beni Dedi ama ben aLıcagım Her ne olursa oLsun Sonucu Çok Seviyorum çünki alevilerin bir çogunda şu düşünce var ben hacıbektaşi veli türbesinde yaşlı alevi amcalarlada sohbet ettigimde ilk yorumu atan arkadaşımızın söylediklerinin aynısını söylediler aleviler kız aldıgı zaman sünnü bir kız çok rahat ediyor ama sünni erkege alevi kızımızı verdigimiz zaman namaz kılmıyor diye kızıl başın elinden yemekmi yenir diye hor görüyorlar dışlıyorlar eziyorlar kızlarımızı diyorlar dogrudur belki ama herkez için böyle düşünmemeleri lazım ben kraliçeler gibi bakarım evlendigim zaman alevi sevgilimle sıcak sudan soguk suya degdirmem elini çünki onu çok seviyorum annem ve agilem bize hiçbir şekilde karışamaz Sadece yorum yapabilirler onun dışında karışmalarına izin vermem eşimi karımı agileme ezdirmem Arkadaşlar.
Burdan Alevi büyüklerine seslenmek istiyorum lütfen sizden tek dilegim Sevenlerin önüne engel olmayın eger gerçekten seviyorlarsa birbirlerini sizde buna emin olduysanız kızlarınızı verin sünni erkeklere sünni alevi fark etmez önemli olan insanların mutlulugu deiLmi kızınızın veya oglunuzun mutlulugu deiLmi :)
Sizden Tek istegim Var insanları tanımadan etmeden alevide olsa sünnide olsa kızınızı vermeden önce araştırın ne olursa olsun agilesini soyunu sülalesini belki vericeginiz sünni erkek kızınıza alevi bir eşden daha iyi bakıcak daha fazla deger vericek öngörüşlü olmayın.
Hacıbektaş'tan SaygılarımLa !
beyza - 26.08.2014 10:50
sünni kızları alevi erkeklerle evlenince rahat ediyor ama aynı şeyleri alevi kızları için söyleyemeyeceğim.sırf bu yüzden alevi büyükler kızlarını bir sünniye vermek istemiyor yoksa ayrımcı olduklarından falan değil.hem bizim alevi erkekleri hormonlarına aileleride oğullarına söz geçiremeyip sünni kızlarıyla evleniyorlar iyi de bizim çoğu okumuş alevi kızlarını kim alacak ben de dahil etraftabirçok alevi kızı bekar yaşlanıyor.görev için doğuya gittim ordakiler de aynı okumuş modern türkan şoray gibi kızlar evde kalmış. şimdi biz alevi kızlarına yazık değilmi.bir laf vardır sen kendine sahip çıkmazsan kimse sana sahip çıkmaz.
seni hep seveceğim MELEĞİM... - 09.08.2014 22:51
Aynı duyguları paylaşan bir sürü insanız, bizim hikayemiz mutlu bir sonla bitmedi. Allah bana ne kadar ömür verirse sonuna kadar bu ayrımı yapan insanlarla mücadele edeceğim ve seni hep seveceğim meleğim. Senin hiçbir suçun yoktu.
679 - 08.07.2014 04:16
Sünni de Alevi de "Elhamdülillah Müslümanım." diyorsa ve "Müslüman, Müslümanın kardeşidir," diyorsa, sonra da sen şusun busun diyerek insanları ayırıyorsa bu insanlar, nerede kardeşlik, nerede Müslümanlık, nerede bunun adaleti :(
cilem mehmet - 06.07.2014 14:19
Merhaba.
Ben alevi bir kizim. 2006 da tanistigim bir sunni erkek oldu.
Cok sevdik birbirimizi ama ayrildik cunku onun ailesi beni istemedi.. bir kac kez denedi ve en sonunda terk etti beni 2008 yilinda..
ve 5 sene sonra Kader iste yine konusmaya basladik, kendisi amcasinin kiziyla nisanlanmis ama kizin sevdigi varmis olmamis.
Sanki birbirimizi hic birakmamis gibiydik.
Cok mutluydum onu geri bulduguma.
bu sefer seni birakmam diyordu bende Islamin sartlarini insallah yerine getirecegimi diyordum kendisine.
Ama ailesiyle konusunca yine ayni seyler oldu ve beni bundan 3 ay once terk etti.
Allah hayirlisini versin elbette ama iste insan uzuluyor sanki gavur gibi gorunuyoruz.... :(
yarenn00 - 30.06.2014 12:46
BEN BİR ALEVİYİM BİR BAYANIM SEVDİĞİM ERKEK SUNNİ SONUMUZUN NE OLUCAĞINI BİLMİYORUM ALLAH YARDIMCIMIZ OLUR İNŞALLAH.. ONUN AİLESİ BENİ ÇOK SEVİYO AMA BENİM AİLEM ÇOK TERS AMA ŞÖYLE BİRŞEY VAR Kİ;BİR ALEVİ ALLAH'I PEYGAMBERİ ALİ'Yİ SEVİYORSA ORUCUNUDA TUTAR NAMAZINIDA KILAR HACCA DA GİDER ABDESTİNİDE ALIR.. BEN HAYATIMIMDA KİTABINI NAMAZINI SEVMEYEN BİR ALEVİYE ALEVİ DEMEM ÖYLE BİR DÜNYA YOK BÖYLE DÜŞÜNENLER İÇİN BUZAMANA KADAR HEP ABDESTSİZ NAMAZSIZ BİLİNDİK.. BÖYLE ŞEYLER OLMASIN ARTIK YAŞANMASIN..
aşk... - 27.06.2014 13:55
merhaba, bunu okurken bende yanlız olmadıgmı gördüm, ben trabzonluyum ve erkek arkadasım sıvasli. ilk bır kac ay tanıstık ve sonra cok aşık oldum belkıde o kadar oldum kı gozum kor olacak kadar... yane baska bırsey dusunemez oldum allah cok sükür 11 ay oldu beraberız ilk ablama anlattım sonra annem sonra babam. Ablam onunla tanıstı sevdı annem ılk bıraz karsıydı ama konusmama bırsey demıyordu babama gelınce cok olaylar oldu. babam asla ama asla kabul etmeyecegnı soyledı.. tabi bundan önce olaylar oldu telefonumu kırdı kartımı kırdı şıddete ugradım erkek arkadasımı arayıp neler soylemedı. Belkıde en kötüsu ve benı cok kızdıran ve aılemden koparan babam kabul etmedıgi ıcın ablam annem bırden karsı geldi istemedıler. Ben cok sevıyorum ve bırakmaya hıc nıyetım yok aılesıyle gorusuyorum ve bızı desteklıyorlar. Ben annemle babamla oturmuyorum onlar yazlıgımızda milas örende oturuyorlar ben annanemle yasıyorum. Ben acıkcası bu ayrımcılga dayanamıyorum suan benım durumda aılem konusmadan tanımadan reddettıler ve ben buyuk bır ıhtımalle ondan kapıyı cekıp gıdecegım.
Bu hıc de kolay bırsey degıl hersey ıyı dusunup tanısıp oyle hareket edecegım.
yane önyargı tanımadan etmeden yazık cok yazık. Herkesın hıkayesını okurken bıl gozlerım doldu herkese allah hayırlısını nasıp eylesın herkesın ALLAH yardımcısı olsun.

Sevgiler.
Büşra - 21.06.2014 18:26
Sünni bir bayanım erkek arkadaşımsa alevi. Anneme açtım konuyu asla olmaz,onlar gusul almaz,namaz kılmaz,allaha inanirmis gibi yapıp inanmazlar,gibi şeyler söyledi.cook üzüldüm erkek arkadaşım çok sinirlendi.ben biliyorum erkek arkadaşım 5 vakitnamazini kılan bi insandı. Bu ayrım niye. Niye güzellikle telli duvakli çıkmak varken kaçmaya zorlamak niye?!!
ask engel tanimaz - 13.06.2014 23:10
Bende bi alevi kiziyim 9 yıldır konuştuğum bi Sünni erkek arkadaşım vardı birbirimizi çok seviyorDuk ama iş ciddiye binince sevgilimin annesi bni asla istemedi bni tanımak bile istemeden ayrılmasını sağladı yapmayın artık sevenler kavussun sadece aşkta degl hiç birseyde din mezhep ayrımı yapılması...