Son Haberler
12.02.2016 Cuma 18:00
USD 2,6013 EUR 2,8245 EUR/USD 1,0858 BIST   80645,4/%0,42
ISTANBUL Cuma: 21°C/27°CCumartesi: 21°C/28°CPazar: 20°C/27°C

Havadurumu ayarlari

Lutfen havadurumunu goruntulemek istediginiz sehri listeden seciniz.


Alevi kızla, Sünni erkeğin evlilik hikayesi
18.12.2007 10:49

Ünal Tanık-Haber7

Alevi gençle Sünni gencin düğününde idim

Rahşan’la tanışmamız, 1980’li yılların sonuna rastlıyor. Bahçelievler’de oturduğumuz zamanlardı. Hemen yakınımızdaki bir apartmanda oturmasına rağmen evimizde görünceye kadar hiç dikkatimi çekmemişti.

Aynı apartmanda oturan bir komşumuza geldiğinde, arkadaşı ile bize uğramış. Daha sonra eşimden, komşumuzun kızı ile birlikte zaman zaman bize uğradığını öğrendim.

Daha ortaokulun ilk sınıflarında idi. Gözlerinin ışıl ışıl parladığını görmüştüm. Konuşmayı seven insana yakın tavırları kızım ve eşimden sonra beni de kendine bağlamıştı.

O zamanlar hayat hikayesini hiç birimiz bilmiyorduk. Bize ısındıkça dünyasını açtı. Babası, 1970’li yıllarda Almanya’ya çalışmaya gitmiş. İlk yıllar, para göndermiş, yaz aylarında gelip gitmiş.

Sonrası pek çok gurbetçi ailenin dramına benziyor. Sonra orada birisi ile yaşamaya başlamış ve önce eşini sonra çocuklarını arayıp sormaz olmuş. Tabii maddi desteği de zaman içinde sıfırlanmış.

Dedim ya Rahşan’ın hayat hikayesi, buraya kadar pek çok gurbetçi aileninkine benziyor. Rahşan’ın dramı esas bundan sonra başlıyor.

Bizimle tanıştığı dönemler, tam bu sıkıntılı günlerine rastladı. Maddi sıkıntılar, bir süre sonra anne ve iki çocuğu arasında da sorunlara neden oluyor. Rahşan okumayı sürdürmek istiyor, annesi parasızlık gerekçesiyle buna karşı çıkıyor.

İki taraf bu isteklerinde direttiğinde ise anne-kız ilişkileri kopma noktasına geliyor. İlk zamanlar parasızlıktan okula gidemediğini bize açmadı.

İlerleyen zamanlarda paylaştığı küçük anekdotlardan böyle olduğunu biz çıkardık. Konuyu tam öğrenip biz açtığımızda ise devamsızlıktan bir sene kaybettiğini söyledi. Gelecek yıl okuluna devam etmesini sağlayacak girişimlerde bulunduk.

Rahşan bizi, manevi anne-baba, biz de onu manevi kızımız gördük. İstediği zaman gelip gidebiliyordu artık. Annesinden dayak yeyip kapıya konduğu günler bize sığındı.

Zaman içinde annesi ile ilişkilerimizi biraz derinleştirdik. Anne- kız arası da bir süre sonra rayına oturmaya başladı.

O dönemler, bizim de maddi durumumuz çok iyi değildi. Bir dolandırılma olayında kaybettiğimiz evin yaralarını sarmaya çalışıyorduk. Kimi zaman kendimizden kimi zaman yakın dostlarımızdan sağladığımız imkanlarla Rahşan’a destek olmaya çalıştık.

Rahşan, ortaokulu, sonra liseyi bitirdi. Lise son sınıftan itibaren çalışıp kendi hayatını kazanmaya başladı. Bir yıl çalışıp kendince birikim yaptı. Ardından yarı burslu olarak bir özel üniversitenin iki yıllık işletme bölümünü bitirdi.

Kararlılığını bırakmadı, dikey geçip yapıp 4 yıllığa tamamladı. Çalıştığı dönemlerde Trabzonlu bir gençle tanıştı. Arkadaşını ailesinden ilk bize tanıştırdığını söyledi. Sonrasında Rahşan’a hayat mücadelesinde destek bu arkadaşından geldi.

Birlikte hayat mücadelesini vermeye çalıştılar. Rahşan da arkadaşı da evlenmek istediklerini kendi ailelerine açtıklarında tahmin edilecek tepkilerle karşılaştılar.

Rahşan’ın ailesi, “Sen nasıl Sünni bir çocukla evlenmeye kalkarsın” diye tabir caizse kıyametleri kopardılar. Üstelik oğlan, Aleviler’in en sevmediği isimlerin başında gelen birinin adını taşıyordu. Oğlan tarafından yükselen tepkiler, ondan daha az değildi. “Hangi Karadenizli bir gencin Alevi biriyle evlendiği görülmüştü.”

Rahşan da erkek arkadaşı da bir süre konuyu buzdolabına koymuş gibi yaptılar. Görüştüler, dahası birlikte iş yaptılar. Bu sırada oğlan askerlik görevini yapıp geldi.

Askerlik engeli de aradan çıktıktan sonra, iki taraf da bu kez konuyu kararlılıkla ailelerine açtılar. “Biz sizi kaybetmek istemiyoruz. Biz birlikte olmaya karar verdik” diye net tavır ortaya koyunca iki tarafın ailesi de bu kez daha anlayışlı davranmaya başladı.

Zamanla aliler birbirleri ile buluşmalar yaşandı. Ardından gerçekten iki tarafın yakın akrabalarının birbirlerine çok anlayışlı davrandıklarını öğrendik. Başta gösterdikleri tepkinin nedeninin, “çevremiz ne der?” endişesinden kaynaklandığı ortaya çıktı.

Rahşan’ın hafta sonu düğünü vardı. Her ayrıntısı ile uğraşarak bir düğün hazırlığı yapmışlardı. Dostları ile bir akşam yemeğinde bir araya geldiler. Birkaç yüz kişiyi alabilen restorana girdiğinizde çarpıcı bir tablo sizi karşılıyordu.

Kimi masaların Rahşan’ın yakınlarına ait olduğunu rahatlıkla anlayabiliyordunuz. Kimi masalar ise oğlan tarafına aitti. Bazıları ise her iki tarafın buluştuğu masalardandı.

Kimi zaman horon çekildi, kimi zaman Sivas yöresi başta olmak üzere Anadolu’nun her yöresine ait oyunlar oynandı. Sahneyi kimi zaman kemençe aldı, kimi zaman davul-zurna. Her iki oyuna da her iki taraftan insanlar kalktı.

Kimi zaman halay birlikte çekildi, kimi zaman birlikte horon tepildi. Halayda da horonda da türbanlılar da vardı, dekolte kıyafetli genç kızlar da.

Bu düğün, bizim biraz özelimiz bir konu idi. Ama birilerinin, “çekip gideceğim” dediği sözlerle başlayan tartışmaları yaşıyoruz.

Bu toplumun dokusuna kimse karışmadığı zaman kimsenin kimse ile bir sorununun olmadığını göreceksiniz.

Bu aileye özel durumu, bunun en yakın tanığı olarak paylaşmak istedim.


Ünal TANIK

YORUMLARINIZ
Siradan insan - 20.01.2016 21:40
Arkadaslar konuyu alevilere neden cekiyorsunuz alevi var tam mumindir alevi var bozuktue herkesi ayni keseye koymayin sunnilerde de bozuk var muminide var ben alevi degilim ama muslumanca dusuncem budur kars adiyaman a bakin oradaki aleviler nasilllar gorursunuz guzel bir alevilige birsey demek kotulemekolmaz
2016mutlu - 08.01.2016 20:16
yöreden yöreye değişiyor sanırım. çok yakın iki arkadaşımın arasını yaptık. kız tarafı alevi‚ her iki aile de sorun olmayacağını söylediler. hatta alevi olan kız tarafının diğer ablası da sünni bir abiyle evli.

bir arkadaşım erkek‚ alevi‚ tekel büfesi falan işletiyor. sevgilisi sünniydi ve ailesi oldukça tutucu. kızın babası vermemek için bayağı diretti ama hem çocuğun ısrarı hem de kızın istemesi durumu değiştirdi. şimdi ikizleri var. gerçi bizim arkadaş biraz sığırdı hacı bayram´da evlilik teklif etmişti. ben ondan da sığırım sanırım düğün tarihim bile belli ama henüz evlenme teklif etmedim.
K58B - 05.01.2016 17:34
Buket hanim 5634 adindaki kisinin sevgilisiyim ve kendisiyle 5 yil boyunca ciktim bu surec icinde ilk 3 4 yilimizda problem olmadi fakat telefonda surekli tartisirdi ve bu tartismasi aylari buluyordu bende kendisine defalarca demisimdir bizim sorunumuz senin dilin dolayisyla olur diye ve basimiza ne geldiyse diline hakim olmamasi ve egitimine onem vermemesi dolayisiyla oldu. Burayada yazmis yalanciydi durust degildi diye fakat isime ve egitimime onem vermem dolayisyla bunlari soyluyor. Zmansizca evlenelim evlenelim diyerekten surekli kavgaya tusustu ve simdi 5 yilimiza da yazik etti. Soylerdiklerini yazsam destan olur gereksizce tartismalara onem vermdigim icin hepsini unuttum cunku tartismalara karsilik bile vermiyordum kizdigim tek nokta asiri derecede acik kiyafet giyinmesi ve ben kapanacagim demsine ragmen 2 yildir kapanmamasi. olmamis gereskizce akli sira kurdugu kurgular uzerinden bizi bu duruma getirdi yemin etmesine ragmen her gecen gun acildi yukarda allah var goruyor zaten hepsini... ve alevilere hiristiyan muamelesi yapmasini muslumanim diyipte abdestsiz gezmem ve namaz kiliyorum diyene ne kadar yakisiyor goruyoruz. Sikayet ettigin gunleri ozleyeceksin benn kendisine de demistim agzina sahip ol saygini yitirme evlenelim diye... hala soyluyorum... benim icin gercekten cok anlamsiz tartismalardi ve hepsi cocukca
5634 - 02.01.2016 11:38
Buket ben müslüman biriyim namazimida orucumuda tutan biriyim bizde abdestsiz gezilmez attigin atim bile haramdir hayatimda abdestsiz gezmedim cok şükür Sünni oldugunu soyluyorsun sen daha abdest almadan dolasiyorsun ya kullandigin cümleye bak ve bunu soyleyen bi Sünni bak bu yüzden alevi sevgilinle barışmak istersin bunlar benim icin sorun oldugu icin alevi sevgilimle barismicam asla. Ve alevilere laf soyleyen yok b
her yerin iyisi kötüsu vardir bana denk gelen kötü yalancı soytari bir aleviydu .buket seni taniyorum ben senin kurdugun cümleleri biliyorum artik ya hala oyun pedindesin hala artik sanacevap vermicem
Buket - 01.01.2016 17:29
Önemli olan iman, kainatın yaratan allah içindeki canlıları da çeşit çeşit yaratmış, çeşit çeşit deniz- su yaratıkları bitki ve hayvanlar, ve insanlar, değişik ırk ve dilde , her insanının farklı kültür ve din oluşturmasına da izin vermiş, dünya bir bahçe ise bahçenin sahibi allah bahçeyi istediği gibi dizayn etmiş, istediği şeklide canlılar koymuş, durum böyle iken; allahın iradesine karşı sanki allahtan vekalet almış gibi birilerini ( unutmayın herkes allahın kulu - allahın iradesi ile dünyaya geldi ve yaşıyor) 5634 siz gercekten zeka geriligine maruz kalmissiniz buket bey ne demek ayrilik sizin basiniza vurmus insanlara on yargida bulunmanin veya sen benim eski sevgilimsin demeyi neye gore diyorsunuz benimde iliskimde problemler oldugundan ve iliskimin kotuye gitmesi sonucu arastirmalarda bulunuyorum siz gelip eski sevgilim benimle oynuyor diyorsunuz. Ben sünni bir kızım ve çok iyi tanıdığım aleviler var . Sizlerden çok dinlerine düşkünler . Sizler 5 vakit namazınızı kılıp orucunuzu dört dörtlük tutuyor musunuz abdestsiz dolaşmıyor musunuz da Alevileri beğenmeyip aşşağılıyorsunuz ? Hz. Muhammed neden diğer halifelere değil de Hz. Ali'ye verdi kızı Fatma'yı ? Sizin yaptığınız cahillikten başka bir şey değil. Benim sevdiğim de Alevi ve onunla evlenmek için gerekli herşeyi araştırıp elimden geleni yapıyorum. Allah razı olursa diğer insanların ne düşündüğü umrunda değil. Müslüman olan insan ayrımcılık yapmaz Sen de müslumanim diye gecinen zavallilardansin. Her kim olursa olsun alevilige ve sunniligi yadirgamamali herkes allahin kulu yargilama yuce allahimizindir.
5634 - 01.01.2016 00:22
Buket beyyyyyy aslinda sana hanim bey demem gerekiyor konusmalarindan belli ettin arkadaslar kendisi benim eski sevgilim böyle sacma sapan oyunlara bas vuruyor cevap vermezsen verme cok umrumdasin artik oyun oynamayi birak buket beyy
Buket - 31.12.2015 21:35
amaaaan şu sitedeki duyguyla alakası olmayan insanlar arasında yaşıyorsam tehlikeli bir oynun içindeyim desenize... 5634 siz kimsiniz. Gercekten problemli birisiymissiniz kendi iliskinizi yazip paylasmissiniz bende sizden esinlenerek yazdim siz saka misiniz veya zeka geriligiyle alakali problemleriniz mi var. Size cevap vermeyecegim.
5634 - 31.12.2015 20:48
Insan senmisin buket baska birinin ismini vererek sitete konusuyorsun bos bos anlattiklarin hic biri gercekci degil allah bilir karsi tarafa ne yaptin ki simdi böyle pismanlik yasiyorsun sana oh olmus beter ol buket beyyyyyyyy
Buket - 31.12.2015 18:52
yazilanlari okuyunca yalnız olmadığımı anlamistim. Siznde benimle ayni aciyi paylastiginizi dusunmustum ama bu formda dalga gececek kizlarda varmis ama siz gercekten omurgasiz biriymissiniz sizi insan yerine koydugum icin kusura bakmayin
5634 - 31.12.2015 17:43
Buket bey :) siz psikoloğa gidin ben suan onu hic sevmiyoru. Iyiki ayrilmisiz ayrilma sebebimiz ben evlenelim dedim ama alevi olacaksan olur dedi konu bu ve suan hayatimdan cok memnunum iyiki bitmis onunla evlenseymisim hayatim maf olucakmis suan onu sevmiyorum ve son pismanlik fayda etmiyor bi şişe bira al ic kafani dagit yilbasini kutla ve buket beycim sendnde sevmiyorsun bu belli
buket - 31.12.2015 15:17
5634 siz bişey dediniz mi kavganız nasıl basladı birlikteyken mi... bizimki ben telefonda cok uzatıyordum tartısmayı busucuncada baya agır laflar ettim sinirden ama beni cok sevdiğini önceden demişti. ben cok pişmanım. onun kadar sevenim hiç olmadı olmazda ikimizin sucuda vardı ama bende baya ağır laflar ettim cok güvendiğim arkadaşlarada anlatmıstım onlarda dedi ikiniz cocukluk yapmıssınız ama senin ağır lafların hada uzucü dediler... seven unutamaz ben unutamadım siz sevmiyormuydunuz. gercekten cocukluk ettim siz evlenelim dediğinde mi oldu bütün olanlar. ben küfürle karısık laflarda ettim sizde de böyle seyler oldu mu. insllah barısırız ben baya kişide tanıstım hepsi dedi bizde de cok kavga tartısma hakret oldu ama barısmıslar insallah bizimde öyle olur. ama pişman olup hatasını anlamasıda cok iyi seviyor demekki pişman olmussa unutamamıs. keske benimkide öyle yapsa ya allahım
5634 - 31.12.2015 14:44
Buket ben 1yili gecti ayrilali. Tabi zor oldu ilk başlarda ben 4ay kendime gelemedim bizim ayrolma sebebimiz kendisi benim alevi olmami istedi ben ona evlenelim dedi oda bana sunnilerle ilgili düşüncelerini ortaya döktü zaten 2yil boyunca alevi olacaksın bize ayak uydurucaksin camiye gitmiceksin asla kapanmicaksin diyip durdu ama ben saka olduğunu düşünüyorudum ama ciddiymis sonra kendisini gösterdi ama benim encok zoruma giden şey bana bastan soyleseydin niye bu kadar uzattın dedigimde kedisi ama o zaman küçüktük simdi büyüdük dusuncelerim değişti bide seni abdest alman bile bizim evde sorun olur demesini asla unutmicam ayrilmayida kendisi istedi zaten biz olamayiz ilerde sorun olur dedi ayrildi . Mesaj atiyor arada son 1aydir atmiyor ve artik atacaginida sanmiyor hayatima engel oluyor kendisi ben böyle mutluyum pisman oldugunu söylüyor benim guvenimi kaybettikten sonra pisman olmanin ne onemi var artik .sende pisman olduguni söylüyorsun ama son pismanlik fayda etmez soylecegin laflara dikkat etceksiniz sonu nereye varacagina diye en kötü seyi göze alip soylecektiniz simdi pismanligin hic onemi yok karşı tarafi öldürdükten sonra. Laflara guven sevgi azaliyor. Sizi bilmem ama biz asla bir araya gelmeyiz artik yaptiklari yetmemis gobi benim11yillik arkadasimla arami bozdu simdi ondan igreniyorum seninde zamana ihtiyacin var zamanla unutursun kimse vazgecilmez ddeğil arkadaslarinida dinleme onlar senin isini zorlaştırıyorlar
buket - 31.12.2015 12:16
5634 siz ne zman ayrıldınız.5 yılda cok zordur neden oldu ayrılığınız siz neler yasadınız bu duruma geldiniz. arayıp zordu mu ayrıldıktan sonra hiç veya karsılastınızmı. keske dediğin gibi unutulsa ama 8 aydır cok özledim unutmaıyorum.
Sevdım halada sevıyorım. Ama su acıyı atamadım.onu kalbımden
Cıkaramadım.ne tatım var ne tuzum.ben napıcam.onsuz nasıl durucam.
Bılmoyorum.sevmek acı cekmekmıymıs sevmekmıdır
Allahım gonlumdekını bana nasıpse hayrlı eyle issallah barısırız. Gerçekten çok acı bir durum. Bunu ancak ve ancak yaşayan bilir. Başka birisini bulmak. işe yaramaz, başka birisini sevemem. cok alışmıstım kime sorsam unutmak cok zor dediler. bir arkadasımda ayrılmıstı 3 yıllık sevgilisinden baskasıyla ilişki kurmaya calıstı ama hep eski sevgilim aklıma geliyor onunla en kötü günüm bile iyiymiş dedi 1 yıl sonra barıştılar insallah bizde barısırız.. cok pişmanım durust birini bu devirde bulmak zor allah yardımcımız oldun
5634 - 30.12.2015 18:04
Buket hanim takma kafana unutuluyor ben 5yillik iliskimi unuttum bana kazık atti kendisi ben ona evlenelim dedim kendiside bana sunniler hakkindaki dusuncelerini ve niyetini belli etti ilk baslarda üzülüyorsun ama sonra geciyor ben suan sadece yillarima üzülüyorum ondan ayrildigim için mutluyum allah bir daha onu karsima cikarmaz inşallah benim ahimi aldi kendisi mutlu olacaginida sanmıyorum intikami mi allah alır inşallah