Son Haberler
20.08.2017 Pazar 11:10
USD 2,6013 EUR 2,8245 EUR/USD 1,0858 BIST   80645,4/%0,42
ISTANBUL Cuma: 21°C/27°CCumartesi: 21°C/28°CPazar: 20°C/27°C

Havadurumu ayarlari

Lutfen havadurumunu goruntulemek istediginiz sehri listeden seciniz.

Alevi kızla, Sünni erkeğin evlilik hikayesi
18.12.2007 10:49

Ünal Tanık-Haber7

Alevi gençle Sünni gencin düğününde idim

Rahşan’la tanışmamız, 1980’li yılların sonuna rastlıyor. Bahçelievler’de oturduğumuz zamanlardı. Hemen yakınımızdaki bir apartmanda oturmasına rağmen evimizde görünceye kadar hiç dikkatimi çekmemişti.

Aynı apartmanda oturan bir komşumuza geldiğinde, arkadaşı ile bize uğramış. Daha sonra eşimden, komşumuzun kızı ile birlikte zaman zaman bize uğradığını öğrendim.

Daha ortaokulun ilk sınıflarında idi. Gözlerinin ışıl ışıl parladığını görmüştüm. Konuşmayı seven insana yakın tavırları kızım ve eşimden sonra beni de kendine bağlamıştı.

O zamanlar hayat hikayesini hiç birimiz bilmiyorduk. Bize ısındıkça dünyasını açtı. Babası, 1970’li yıllarda Almanya’ya çalışmaya gitmiş. İlk yıllar, para göndermiş, yaz aylarında gelip gitmiş.

Sonrası pek çok gurbetçi ailenin dramına benziyor. Sonra orada birisi ile yaşamaya başlamış ve önce eşini sonra çocuklarını arayıp sormaz olmuş. Tabii maddi desteği de zaman içinde sıfırlanmış.

Dedim ya Rahşan’ın hayat hikayesi, buraya kadar pek çok gurbetçi aileninkine benziyor. Rahşan’ın dramı esas bundan sonra başlıyor.

Bizimle tanıştığı dönemler, tam bu sıkıntılı günlerine rastladı. Maddi sıkıntılar, bir süre sonra anne ve iki çocuğu arasında da sorunlara neden oluyor. Rahşan okumayı sürdürmek istiyor, annesi parasızlık gerekçesiyle buna karşı çıkıyor.

İki taraf bu isteklerinde direttiğinde ise anne-kız ilişkileri kopma noktasına geliyor. İlk zamanlar parasızlıktan okula gidemediğini bize açmadı.

İlerleyen zamanlarda paylaştığı küçük anekdotlardan böyle olduğunu biz çıkardık. Konuyu tam öğrenip biz açtığımızda ise devamsızlıktan bir sene kaybettiğini söyledi. Gelecek yıl okuluna devam etmesini sağlayacak girişimlerde bulunduk.

Rahşan bizi, manevi anne-baba, biz de onu manevi kızımız gördük. İstediği zaman gelip gidebiliyordu artık. Annesinden dayak yeyip kapıya konduğu günler bize sığındı.

Zaman içinde annesi ile ilişkilerimizi biraz derinleştirdik. Anne- kız arası da bir süre sonra rayına oturmaya başladı.

O dönemler, bizim de maddi durumumuz çok iyi değildi. Bir dolandırılma olayında kaybettiğimiz evin yaralarını sarmaya çalışıyorduk. Kimi zaman kendimizden kimi zaman yakın dostlarımızdan sağladığımız imkanlarla Rahşan’a destek olmaya çalıştık.

Rahşan, ortaokulu, sonra liseyi bitirdi. Lise son sınıftan itibaren çalışıp kendi hayatını kazanmaya başladı. Bir yıl çalışıp kendince birikim yaptı. Ardından yarı burslu olarak bir özel üniversitenin iki yıllık işletme bölümünü bitirdi.

Kararlılığını bırakmadı, dikey geçip yapıp 4 yıllığa tamamladı. Çalıştığı dönemlerde Trabzonlu bir gençle tanıştı. Arkadaşını ailesinden ilk bize tanıştırdığını söyledi. Sonrasında Rahşan’a hayat mücadelesinde destek bu arkadaşından geldi.

Birlikte hayat mücadelesini vermeye çalıştılar. Rahşan da arkadaşı da evlenmek istediklerini kendi ailelerine açtıklarında tahmin edilecek tepkilerle karşılaştılar.

Rahşan’ın ailesi, “Sen nasıl Sünni bir çocukla evlenmeye kalkarsın” diye tabir caizse kıyametleri kopardılar. Üstelik oğlan, Aleviler’in en sevmediği isimlerin başında gelen birinin adını taşıyordu. Oğlan tarafından yükselen tepkiler, ondan daha az değildi. “Hangi Karadenizli bir gencin Alevi biriyle evlendiği görülmüştü.”

Rahşan da erkek arkadaşı da bir süre konuyu buzdolabına koymuş gibi yaptılar. Görüştüler, dahası birlikte iş yaptılar. Bu sırada oğlan askerlik görevini yapıp geldi.

Askerlik engeli de aradan çıktıktan sonra, iki taraf da bu kez konuyu kararlılıkla ailelerine açtılar. “Biz sizi kaybetmek istemiyoruz. Biz birlikte olmaya karar verdik” diye net tavır ortaya koyunca iki tarafın ailesi de bu kez daha anlayışlı davranmaya başladı.

Zamanla aliler birbirleri ile buluşmalar yaşandı. Ardından gerçekten iki tarafın yakın akrabalarının birbirlerine çok anlayışlı davrandıklarını öğrendik. Başta gösterdikleri tepkinin nedeninin, “çevremiz ne der?” endişesinden kaynaklandığı ortaya çıktı.

Rahşan’ın hafta sonu düğünü vardı. Her ayrıntısı ile uğraşarak bir düğün hazırlığı yapmışlardı. Dostları ile bir akşam yemeğinde bir araya geldiler. Birkaç yüz kişiyi alabilen restorana girdiğinizde çarpıcı bir tablo sizi karşılıyordu.

Kimi masaların Rahşan’ın yakınlarına ait olduğunu rahatlıkla anlayabiliyordunuz. Kimi masalar ise oğlan tarafına aitti. Bazıları ise her iki tarafın buluştuğu masalardandı.

Kimi zaman horon çekildi, kimi zaman Sivas yöresi başta olmak üzere Anadolu’nun her yöresine ait oyunlar oynandı. Sahneyi kimi zaman kemençe aldı, kimi zaman davul-zurna. Her iki oyuna da her iki taraftan insanlar kalktı.

Kimi zaman halay birlikte çekildi, kimi zaman birlikte horon tepildi. Halayda da horonda da türbanlılar da vardı, dekolte kıyafetli genç kızlar da.

Bu düğün, bizim biraz özelimiz bir konu idi. Ama birilerinin, “çekip gideceğim” dediği sözlerle başlayan tartışmaları yaşıyoruz.

Bu toplumun dokusuna kimse karışmadığı zaman kimsenin kimse ile bir sorununun olmadığını göreceksiniz.

Bu aileye özel durumu, bunun en yakın tanığı olarak paylaşmak istedim.


Ünal TANIK

 

YORUMLARINIZ
nazlıcan - 11.06.2017 20:00
alevi birini seviyorum mutlu muyum dibine kadar sünniyim evet bununla da mutluyum benim ailemde karşıydı netlerdi olmaz diye arkadaşlar olmaz diye bir şey yok onlara peygmber hayatından bahsedin ki ALLAH diyo ki alevi sünni kız alıp verin ki akrabalık olsun aradaki düşmanlık son bulsun nişanlıyım insan ayrımı yapmak sızın ...çok zor geldim buraya kadar allahım sizede nasip etsin kardeşlerim
Bilal - 21.02.2017 16:52
Sevdiğim kiz Sünni onunla kaçmaya bilem kararlıyız ailesi vermezse
- 21.02.2017 16:44
Benimde sevgilim Sünni vallah ailesi Müslüman olsun o bize yeter demiş
Seda akgoz - 14.01.2017 01:52
Arkadaslar bu konu alevi.sunni degil bende bi alevi kiziyim ve bununla gurur duyuyorum bi kac kendini bilmez insanlar yok aleviler namaz kilmaz oruc tutmaz abdest.almaz icki.icer acik.giyinir.kapasina basortu takmaz lann bunun alevilikle ne.ilgilisi atin su at gozluerinizi kardesim hepimiz insaniz hepimizi yaradan belli birakinda o sorgulasin bizi sizler degil birincisi biz orucumuzuda tutariz ama millete reklam etmeden sessizce tutariz iman gizli olur ikincisi namazimizida kildigimiz olur ama baskalari gibi gidiyim.ogle namazini kilayim demeyiz ucuncusu icki ulan kurt turk alevi.sunni hepsi iciyo icki alevilere ozel degil bunu akliniza sokun dort kiyafete gelince kafayi kapatmak marifet degil bacim o basortunun hakkini verebilmek kafayi kapatip aklinin pis seylerle gecmesi kafani kapatip altina dar bi kot giymek.degil mesele adam gibi kapanacaksan kapanacaksin yani demem o ki bizler mezhep ayrilciligi yapana kadar insan ayrimciligi yapalim bence kimsenin kimseyi sorgulama hakki yok rabbim goruyo duyuyo biliyo sana ne hacet beni kotulemek 8 senelik ewliyim sunnilerle ben onlardan onlarda benden memnun.cunku biz insanligimizla birbirimizi sorguluyoruz mezhebimizle degil esim sunni amcasi 5 vakit namaz kiliyo babasi meyhaneden cikmiyo yani ne demekmi aleviye ozel degl icki anladiniz ama bazi bos beyinler aleviler bole aleviler sole abdest almiyolarmis kardesim biz abdest aldigimizda herkeze dile getirmiyoruz abdestliyiz diye siz once.kendi kapinizin onundeki pisligi temizleyin.aleviyim bununlada gurur.duyuyorum burdan butun canlara slm olsun bizde bi laf vardir bilen bilir bilmeyen ogrenir biz imanimizi sessizce yapariz bizim millete gosterme gibi cabamiz.yok bizi rabbim.goruyo yeter size neyi kanitlayacagiz ki bos teneke hep ses cikartirmis hadi bakalim baslayin bos sesler insan olmayi ogrenin rabbimin karsina kul hakkiyla gitme alevilerin gunahini almayin biz bize yakisani yapariz rabbim affetsin kapali zihinleri
kısmetsiz - 10.12.2016 17:09
Sevenleri ayirmayin. Her sey galip gecisi sevgi her daim kalicidir.
Aysel - 27.05.2016 19:23
Yaklaşık 7 ay önce iliskimiz başladı ben sunniyim erkek arkadaşım alevi ciddi düşünüyoruz annem bu durumdan haberdar pek fazla olumsuz gözüyle bak masada çokta içi rahat değil açıkçası beni kırmak istemiyo sadece ben babamdan çekiniyorum biz alevi sunni ayrımı yapan insanlar değiliz ama evlilik arkadaşlık gibi değil bildiğiniz üzre ne kadar müslüman da olsak farklar var arada. Ben raziyim Sevgilim le Bu konuyu defalarca konuştuk birbirimizi olduğu gibu kabul edip hayatlarimiza müdahale de bulunmaycaz şimdilik güzel bi ilişkimiz var ama ben babamın da anneminde gonlunun rahat olmasini istiyorum anlıycagin iz arada kaldım umarım onunla güzel bi geleceğim olur
Enes A - 06.05.2016 19:17
Olmuyor be abi. Çok seviyorsun ömrünü ona veriyorsun kısa zamanda herseyin oluyor ama ailesi vermem diyor seni bi sunni oglana bitiyor insanı yakıp yıkıyor seviyorum hala seni bakarsın belki diye aylardır. Seni hala çok ama çok seviyorum. N
Yorum 58 - 26.04.2016 23:34
Ayla sonmez Uzucu bir durum benimde basimdan gecti... ilk zmanlar cok kotu uzulursun tabikide bi omur unutamazsin kac yillik birlikteliginiz vardi ailen neden karsi...
ayla sonmez - 23.04.2016 22:08
Merhaba arkadaşlar çok zor bir surecteyim ben sünni bir bayanim sevdiğim alevi ailem cokkk kati izin vermiyorlar kesinlikle olmaz diyorlar hiç kimse yok arkamda annem kardeşlerim hepsi karşılar ben ne yapicagimi bilmiyorum ayrılamam çok seviyorum çok canım yanıyor sevdiğim kişi ailem bunu problem ettiği için bize döneceğini bile söyledi.ailem yinede kabul etmio zmn desem yine fikirleri degismicek ne yapicam ben....
yorum58 - 01.04.2016 11:53
5 yıl sünni bir kızla cıktım kendisiyle evlenme asamasına geldik birbirimizi seviyorduk... olur olmaz gereksiz seyler uzerinden tartışmalar cıkardı tartısmanın boyutunu dojunu baya arttırdı her gecen gün. okulumun bitmesine 1 ay kala hakaretler etmeye basladı bu hakareler aleviliğe ve inancımıza yönelik hakaretler oldu... kendiside acık biriydi bana gereksizce laflar ediyordu kapanacagım kapandım oysa gercegi öğrendiğimde hiç bir zaman kapanmamıstı... kapanmayı gectik tam tersine açık sacık mini etekler giyinmeye basladı... bunları giyinmeyeceksin dediğimde kimse bana karısamaz giyinirim... hep asılsz ve kavgacı tavırları olması dolayısıyla tartısmalar yasandı... kapanmamasına ragmen kapandım derdi oysa hiç bir zaman kapanmadı... ve alevilige kişiliğime hakaretler ediyordu... sabrımı zorlaması sonucu... benimle evleneceksen saygılı adabında konusacaksın ve kapalı olan biriyle evlenmeyegecimi söyledim... kapalılık dısında hiç bir seyine karısmayacagımı defalarca ima ettim sakince anlayısla anlatım 5 yılımızı vermisştik biririmize emek ask sevgimiz vardı... yaklasık olarak 8 , 9 ay tüm olanları sakin anlayısla örneklerle anlattım ama yaptıklarından vaz gecmemesi sonucu bu duruma geldik bitirdik... tutumu bakış acısı ve ona verdiğim degere yakışır bir sekilde hareket etmedi. bozuk bir saat gibiydi agzını bozardı ama yüregim aşkım sevgim sevdam hep onda dururdu...
CEYLAN - 26.03.2016 16:32
Ne olursa olsun insana insan gözüyle bakılmalı herseyden önce bence iki tür insan vardır hayatta iyi insan ve kötü insan benim.kızdığım böyle bir evlilik söz konusu olduğunda bir taraf şeyh hoca diğer tarafta dede kesiliyor soruyorum bu insanlara acaba ne kadar bağlılar kendi örf adetlerine mezheplerine böyle bölücülük yapanlara sorsanız ne biri caminin yolu bilir nede diğeri cemevinin bence artık asılmalıdır bunlar eğer iki yürek seviyorsa birbirini ne olursa olsun vazgecmemeli tabiki iki taraftada farklılıklar var ama eğer ciftler buna saygı duyarak yasarsa bir orta yol bulursa bu kesinlikle asılmıycak bir sorun değildir ben sunniyim ama alevi bir genci seviyorum ailemde karsı bize ama ne olursa olsun vazgecmiycem lütfen eğer gercekten seviyorsanız gidin pesinden bırakmayın cünki hayatta hic kimse dört dörtlük deildir sunnide hata yapar alevide insana insan gözüyle bakın
1234 - 13.03.2016 22:14
Benimde alevi sevgilim vardi uzun yıl çıktık sürekli bana alevi olcaksin bize ayak uydurcaksin diyip duruyordu ben tesettülugum senin o basindakinide attircam seni moder biri yapcam diyip duruyordu ama sevdiğim icin onun laflarina boyun egiyordum o beni böyle kabul etmiceksen ayrılalım diyordum ayrilik lafi gecince susuyordu en sonunda bana benim karim olcaksan acilcaksin namaz kilmicaksin oruc tutmucaksin camiya gitmiceksin dedi bizim gibi olcaksan seni kabul ederim dedi ama bunu bana yillarimi caldiktan sonra dedi atalarimiz bosuna dememis davul bile dengi dengine diye ben ona hakkimi helal etmiyorum
gizem - 07.03.2016 15:03
Sevgilimin ailesi Sünni biz aleviyiz. Son 3 yıldır ailem bana kök söktürdü.Tüm anne tarafım sanki ben bir arabistanlının 4. eşi olacakmışım gibi davranıyor. Sevgilim içer gezer topar namaz falan hakgetire ama benim aileme kalırsa beni tesettüre sokacak,bunların hepsi göz boyama. İşin komiği ise şans verip tanışmadılar bile. Herkese çok güzel gerikafalı yaftası yapıştırır lar ama en geri kafalı kendilerini aslında.
Yazgul - 03.03.2016 15:24
Beni hayatımdan eden beni mahveden o Şu an bilsemkiolacak gidip kapısına af diler hakkını helal etmesini isterdim.. 5 sene evvel önce herşey iyidi ayrıldım bir hiç uğruna terkettim.. Çok kırdım ve üzdüm 5 sene oldu ondan sonraki hayatım rezillikti nişanlandım başkasıyla 3 sene çıkmıştık ayrıldık nişan attım ama nişanlım bile gelmior aklıma halen eski erkek arkadaşım gelior. Çünki gercekten cok sevmisim canımı her nefesimde yakıor.
turkuaz - 19.02.2016 08:44
bende zamanında inandım onlara yeminler etti tövbeler etti sizin gibi namuslu edepli olucam dedi ve evlendik ben vakit mamazlarını arada sırada kılan cumaları kaçırmayan biriyim. ne yazıkki bugun ögrendim ve evliliğimiz boyunca beni defalarca aldatmış. ve enson oğlum ve kayınvalidemle birlikte cenaze dolayısıyla memleketlerine gönderdim. 3 gün kaldılar orda. cenazeyi defnettikten sonra o gece toplanıp bir evde şarap içip eylenmişler. sonrası malum zaten. bunu bir şekilde öğrendim. kanıtladım ve kendiside itiraf etti. yani biz buyukbir aşkla evlendik. evlenmeden önce önüme geçip akıl veren tecrübelerini paylaşan tüm yakınlarımı ittim. olmaz öyle şey dedim. ve bende yaşayarak tecrübe ettim. artık yaşayan ölü gibiyim. çocugumdan dolayı boşayamıyorum yada hala seviyorum bilmiyorum. ama şu bir gerçekmiş. ALEVİDEN EVLİYA SOKMA AVLUYA yoksa yanarsınız benim gibi.