Son Haberler
20.12.2014 Cumartesi 16:19
USD 2,3157 EUR 2,8405 EUR/USD 1,2266 BIST   83573,6/%0,00
ISTANBUL Pazar: 10°C/14°CPazartesi: 7°C/10°CSalı: 8°C/13°C

Havadurumu ayarlari

Lutfen havadurumunu goruntulemek istediginiz sehri listeden seciniz.

Alevi kızla, Sünni erkeğin evlilik hikayesi
18.12.2007 10:49

Ünal Tanık-Haber7

Alevi gençle Sünni gencin düğününde idim

Rahşan’la tanışmamız, 1980’li yılların sonuna rastlıyor. Bahçelievler’de oturduğumuz zamanlardı. Hemen yakınımızdaki bir apartmanda oturmasına rağmen evimizde görünceye kadar hiç dikkatimi çekmemişti.

Aynı apartmanda oturan bir komşumuza geldiğinde, arkadaşı ile bize uğramış. Daha sonra eşimden, komşumuzun kızı ile birlikte zaman zaman bize uğradığını öğrendim.

Daha ortaokulun ilk sınıflarında idi. Gözlerinin ışıl ışıl parladığını görmüştüm. Konuşmayı seven insana yakın tavırları kızım ve eşimden sonra beni de kendine bağlamıştı.

O zamanlar hayat hikayesini hiç birimiz bilmiyorduk. Bize ısındıkça dünyasını açtı. Babası, 1970’li yıllarda Almanya’ya çalışmaya gitmiş. İlk yıllar, para göndermiş, yaz aylarında gelip gitmiş.

Sonrası pek çok gurbetçi ailenin dramına benziyor. Sonra orada birisi ile yaşamaya başlamış ve önce eşini sonra çocuklarını arayıp sormaz olmuş. Tabii maddi desteği de zaman içinde sıfırlanmış.

Dedim ya Rahşan’ın hayat hikayesi, buraya kadar pek çok gurbetçi aileninkine benziyor. Rahşan’ın dramı esas bundan sonra başlıyor.

Bizimle tanıştığı dönemler, tam bu sıkıntılı günlerine rastladı. Maddi sıkıntılar, bir süre sonra anne ve iki çocuğu arasında da sorunlara neden oluyor. Rahşan okumayı sürdürmek istiyor, annesi parasızlık gerekçesiyle buna karşı çıkıyor.

İki taraf bu isteklerinde direttiğinde ise anne-kız ilişkileri kopma noktasına geliyor. İlk zamanlar parasızlıktan okula gidemediğini bize açmadı.

İlerleyen zamanlarda paylaştığı küçük anekdotlardan böyle olduğunu biz çıkardık. Konuyu tam öğrenip biz açtığımızda ise devamsızlıktan bir sene kaybettiğini söyledi. Gelecek yıl okuluna devam etmesini sağlayacak girişimlerde bulunduk.

Rahşan bizi, manevi anne-baba, biz de onu manevi kızımız gördük. İstediği zaman gelip gidebiliyordu artık. Annesinden dayak yeyip kapıya konduğu günler bize sığındı.

Zaman içinde annesi ile ilişkilerimizi biraz derinleştirdik. Anne- kız arası da bir süre sonra rayına oturmaya başladı.

O dönemler, bizim de maddi durumumuz çok iyi değildi. Bir dolandırılma olayında kaybettiğimiz evin yaralarını sarmaya çalışıyorduk. Kimi zaman kendimizden kimi zaman yakın dostlarımızdan sağladığımız imkanlarla Rahşan’a destek olmaya çalıştık.

Rahşan, ortaokulu, sonra liseyi bitirdi. Lise son sınıftan itibaren çalışıp kendi hayatını kazanmaya başladı. Bir yıl çalışıp kendince birikim yaptı. Ardından yarı burslu olarak bir özel üniversitenin iki yıllık işletme bölümünü bitirdi.

Kararlılığını bırakmadı, dikey geçip yapıp 4 yıllığa tamamladı. Çalıştığı dönemlerde Trabzonlu bir gençle tanıştı. Arkadaşını ailesinden ilk bize tanıştırdığını söyledi. Sonrasında Rahşan’a hayat mücadelesinde destek bu arkadaşından geldi.

Birlikte hayat mücadelesini vermeye çalıştılar. Rahşan da arkadaşı da evlenmek istediklerini kendi ailelerine açtıklarında tahmin edilecek tepkilerle karşılaştılar.

Rahşan’ın ailesi, “Sen nasıl Sünni bir çocukla evlenmeye kalkarsın” diye tabir caizse kıyametleri kopardılar. Üstelik oğlan, Aleviler’in en sevmediği isimlerin başında gelen birinin adını taşıyordu. Oğlan tarafından yükselen tepkiler, ondan daha az değildi. “Hangi Karadenizli bir gencin Alevi biriyle evlendiği görülmüştü.”

Rahşan da erkek arkadaşı da bir süre konuyu buzdolabına koymuş gibi yaptılar. Görüştüler, dahası birlikte iş yaptılar. Bu sırada oğlan askerlik görevini yapıp geldi.

Askerlik engeli de aradan çıktıktan sonra, iki taraf da bu kez konuyu kararlılıkla ailelerine açtılar. “Biz sizi kaybetmek istemiyoruz. Biz birlikte olmaya karar verdik” diye net tavır ortaya koyunca iki tarafın ailesi de bu kez daha anlayışlı davranmaya başladı.

Zamanla aliler birbirleri ile buluşmalar yaşandı. Ardından gerçekten iki tarafın yakın akrabalarının birbirlerine çok anlayışlı davrandıklarını öğrendik. Başta gösterdikleri tepkinin nedeninin, “çevremiz ne der?” endişesinden kaynaklandığı ortaya çıktı.

Rahşan’ın hafta sonu düğünü vardı. Her ayrıntısı ile uğraşarak bir düğün hazırlığı yapmışlardı. Dostları ile bir akşam yemeğinde bir araya geldiler. Birkaç yüz kişiyi alabilen restorana girdiğinizde çarpıcı bir tablo sizi karşılıyordu.

Kimi masaların Rahşan’ın yakınlarına ait olduğunu rahatlıkla anlayabiliyordunuz. Kimi masalar ise oğlan tarafına aitti. Bazıları ise her iki tarafın buluştuğu masalardandı.

Kimi zaman horon çekildi, kimi zaman Sivas yöresi başta olmak üzere Anadolu’nun her yöresine ait oyunlar oynandı. Sahneyi kimi zaman kemençe aldı, kimi zaman davul-zurna. Her iki oyuna da her iki taraftan insanlar kalktı.

Kimi zaman halay birlikte çekildi, kimi zaman birlikte horon tepildi. Halayda da horonda da türbanlılar da vardı, dekolte kıyafetli genç kızlar da.

Bu düğün, bizim biraz özelimiz bir konu idi. Ama birilerinin, “çekip gideceğim” dediği sözlerle başlayan tartışmaları yaşıyoruz.

Bu toplumun dokusuna kimse karışmadığı zaman kimsenin kimse ile bir sorununun olmadığını göreceksiniz.

Bu aileye özel durumu, bunun en yakın tanığı olarak paylaşmak istedim.


Ünal TANIK

YORUMLARINIZ
- 16.12.2014 16:02
Allah beni hep zor olanla sınadı. bu ise en zor olanı. Ne olur yardım et Allah'ım. Yarimi Meleğimi bana sevgi dolu bir şekilde, tertemiz saf duygularla geri ver. bendeki her şey hala saf ve tertemiz çünkü. bir ümitle hala bekliyorum. yanı başımda ama uzanamıyorum. elimi kolumu bağladılar. bu dünyanın acımasız düzeni elimi kolumu bağladı. Alevilikte Sünnilikte bu ayrımı yapan insana farklı bir anlam yükleyen insanlarda ıslah olsun. Gözlerimden dökülen yaşın sebebi kimse hesabı sorulsun.
betul keser - 15.12.2014 20:07
Ben Aleviyim. Kotu bir insan degilim. Ne Allah'a karsi geliyorum ne Kurana. Dun bir senedir birlikte oldugum erkek arkadasim Alevi oldugum icin benimle yolunu ayirmaya karar verdi. En basindan beri bilmesine ragmen. Ailesi istemezmis ; ailesini onemsedigi icin onunla hala gurur duyuyorum. Ben Aleviyim. Ama kotu bir insan degilim. Bu ne reddedebilecegim birsey ne de hor gorulecegim. Dİlerim Allah'tan gelen her kulun esit oldugunu herkes anlar. Bu benim sucm degil ; aslinda bu bir suc degil. Ben Aleviyim. Ama kotu bir insan degilim..
- 10.12.2014 00:50
Aleviler Sünnileri horlamıyor sünniler alevileri horluyolar alevi kızları sünni biriyle evlendiğinde rahat etmiyor dışlanıyor eziliyor aleviler bu yüzden kızlarını Sünnilere vermek istemiyorlar bende alevi kızıyım bundan dolayı sünni bir erkekle evlenmek istemiyorum
sari - 02.12.2014 01:29
Benim anne tarafım alevi...baba Sünni.
ve eşim ile 4 sene önce evlendim.daha 24 yaşındayım.
annemin anne tarafı kızılbaş alevi fakat annem de genç yaşta gelin gittiği için. Tıpkı bir Sünni gibi yetiştirdi kendisini.

Eşim alevi.ve babam Sünni oldu halde bu evliliği destekledi.ama annem ise alevi olduğu halde.alevi birisiyle evlenmemevlenmemë karşı idi.
Ama evlendik.ve mutluyuz şükür. Ama doğruyu söylemek gerekirse kültür farki değişiyor.haliyle öf ve afetlerde....
qmer - 09.11.2014 08:50
Ben 18 yasindayim benim icin bu alevimis sunnimis fark etmiyor ailem icinde ayni kiz arkadasimla 4 sene once ciktik ayrildik sonra gene bu haziranda ciktik ve suan cok mutluyuz ben sunniyim kiz arkadasim alevimis bu ayrimi neden yapiliyor hala anlam veremiyorum kiz arkadasimin annesi abisi beni biliyor ama daha tanisamadik ben annemle kardesimle tanistirdim kiz arkadasimi cok seviyorum babasi beni kabul edecekmi bilmiyorum ama taniyinca beni sevceklerinden eminiz benim annem kiz arkadasimi cok seviyor zaten bu dunyada onun esi benzeri yok insallah evleniriz onunla anneme dedim alevi oldugunu ve gayet normal karsiladi
27.10.2014 :(((( - 27.10.2014 21:53
Bende alevi kızıym aileme sunni biriyle evlensem nolcak ki dediğimde kıyamet koptu neden bu kadar karşılar anlamyorum benimde şuan birlikte olduğum sunni bir erkek arkadaşım var ve onu çok seviyorum napcam bilmiyorum çok kötüyüm yaaa neden sevenler kavusamiyo yaa nedeennn !!!! :(
HÜRRİYET CAGDAS - 24.10.2014 15:19
Merhaba,
Ben de alevi kökenli bir aileden geliyorum.Her ne kadar alevi inancına yönelik eylemler yapmasam da alevi olmaktan gurur duyuyorum.Daha dogrusu insan olmaktan gururluyum.Eşim arnavut kökenli bir sunni fakat ben bu sorunlarının tümünü cahilliğe baglıyorum.İlk başlarda ailem çok karı çıktı.Ama hiç bir zaman yılmadım kız cocuğu olmama rağmen aileme resti çektim.Daha sonra zar zor eve getirip tanıştırdım annem özellikle katı davrandı fakat sonra tanıdıkça düşünceleri değişti.Anlatmaya çalıştığım olay akıl da bitiyor.Bi işe kalktıysanız vazgeçmeyin zaten sizi alevi yada sunni diye ayıran fikirlere uyup ayrılan kişiler de sorun aslında.Erkek ya da kız vazgeçmeyip diretmeli ve sahip çıkmalıdır.
Baki Sinasi - 16.10.2014 20:46
Merhaba degerli arkadaslar,
ben 1985`den beri asaletli ve sünni kokenli bir hanim efendiyle evli ve dört cocuk babasiyim. Iki gelinimiz sünni kökenli ve iki damadimiz sünni kökenli.
Eger bu cagda alevi sünni araniyorsa bilinki biz hale avrupanin 1700`lü yillarini yasiyoruz. Yedi devlet tek millet dedigimiz bizim yapmis oldugumuz davarnistan ibaredir. Laf degil amel asil degeri olan seydir. Bütün böyle evlilik yapmis olan kardeslerimi kular ve cenabi Allah kiyamete bunun karsiligini almalarini niyaz eder ve islerinizden basarilar dilerim.
Turkmenbasi@t-online.de
hakan can - 14.10.2014 02:32
Allaha sukur ben bunlarin hic birini yasamadim. bende alevi kizi sevdim bir gun kavgamizda ben aleviyim bizim iliskimiz yurumez gibi bir önyargiya kapilmis hatun :) ama tabi oyle demekle olmuyor gittim ailesiyle tanistim gayet hos karsiladilar buda beni cok mutlu etti suan 4 senedir birlikteligimiz var hic sorun yasamadik.
Şehmus - 28.09.2014 13:32
Beraber ben Şehmus yüzüncü yıl üniversite sin den tanıştığım kız alevi ben Sünni yim .sevdiğim kız ailem ilerde engel çıkarır deyip duruyo ama ben de unu bırakmak istemiyorum ne yapmam lazım
gökhan - 15.09.2014 10:11
Ben sünniyim aynı şirkette çalıştıgım bir kız arkadaşım oldu arap alevisi benim için din mezhep farklılıgı yoktur sünni olmama ragmen dininede tam bagımlı biri degilim onu çok seviyordum 9 ay ailemin içine soktum herşey çok güzel gidiyordu ailem onu çok sevdi kızı gibi gördüler kız arkadasım hatayda ailesi oldugu için ara ara gidip geri geliyordu en son gidişinde tartıstık ve tartıstıkdan sonra beni engelledi konusmadı 3 ay kendime gelemedim hastanelere kaldırdım gözlerine bakamadıgım her an gözlerimden yaslar akıttım geceleri adını sayıklayarak uyandım cok sevdim onu suan bile gözlerimden yaslar akıyor halada cok seviyorum en son konusmamız dün oldu napıyorsun yazmasıyla basladı yanımda oldugu zamanlar hep sunu sölerdi ilerde ya ailemi seçicem yada seni ve ailemi bi anda olucak diye sebebini sordugumda ailemi tercih ettim yapamazdım ama seni çok seviyorum dedi bu beni mutlu etti ama ona bidaha sarılamamak gözlerine bakamamk cok koyuyor insana onu çok seviyorum canözüm
İsmini vermek istemeyen Hatçe - 15.09.2014 02:42
Merhabalar, bende alevi bir kızım. Bir erkek arkadasım olmustu sunniydi. Aramızda yetişme kültüründen kaynaklı çok sorun olmuştu. O fazla ataerkil bir sülaleden geliyordu. Evlensek birbirmizi yiyecektik ve ailem asla sevmeyecekti kendisini. Bende oturdum, düşündüm, tarttım kafamda bu iş olmayacak diye. Yollarımızı ayırmıştık. Ama genede sunu söylemek isterim; gayet açık görüşlü ve sevgiyi hayat felsefesi haline getirmiş bir sunniyle bu iş olabilir. Ama aşırı ataerkillik alevi kızlara pek uyan bir yapı değil. Evlenmeden önce enine boyuna düşünmek lazım bence bu konuyu. Hem aile bazında da bakmak lazım. Benim ailem aşırı dinci bi kayınvalide ve kayınpeder istemezler itiraf etmek gerekirse. Sunniye de kız vermememe gibi eğilimleri var. Dikkat etmek lazım.
gulsah sahin - 06.09.2014 13:21
Ben aleviyim ustelk semah donuyoron iki hzmet gorev aliyru m erkek arkdsm ise sunni sunu soylmk isterm ki eskiden din knusnda millti cok ayrim ypiyolardi fkt gnumzce bu artti yer yer azaldi bizler oldgmzde allah bizi sn alevisn sn kurtsun sn sunnisin gayti muslimsn dige yrgilamyck gunhimzla svabmzla yrglncz bnm kuznm hci ya kcti kpndi bunu. Hesabni kndi vereck bn veya ailesi dgil eger ileri gruslu sn ibadetne sygi fuyuyor snde onunkine sygi duyuyrsn zor olmz die dsnuyrm lf sylyenler illaki olck bnm erkek arkdsmi olumle tehtit etmslerdi msla ne oldu hic n cemevmede gdiyrm yeri gliyo pirsltn onlukler mizi giyip adalet icin yuruyrz lf edenler oluyo tbi fkt ask iki kislk ysnir ucncu shislara izn verirsnz yasaymzsnz zindan olur hyt
İsmini Vermek İstemeyen Seyirci - 04.09.2014 17:55
Selam Arkadaşlar Bende Bir Alevi Kızını Seviyorum Hacıbektaşlıyım Ama Alevi degilim sünniyim Eskişehirden Bitane Alevi kızına Aşık oldum ikimizde Birbirimizi çok seviyoruz Ben 24 oda 19 yaşında Vermezler Beni Dedi ama ben aLıcagım Her ne olursa oLsun Sonucu Çok Seviyorum çünki alevilerin bir çogunda şu düşünce var ben hacıbektaşi veli türbesinde yaşlı alevi amcalarlada sohbet ettigimde ilk yorumu atan arkadaşımızın söylediklerinin aynısını söylediler aleviler kız aldıgı zaman sünnü bir kız çok rahat ediyor ama sünni erkege alevi kızımızı verdigimiz zaman namaz kılmıyor diye kızıl başın elinden yemekmi yenir diye hor görüyorlar dışlıyorlar eziyorlar kızlarımızı diyorlar dogrudur belki ama herkez için böyle düşünmemeleri lazım ben kraliçeler gibi bakarım evlendigim zaman alevi sevgilimle sıcak sudan soguk suya degdirmem elini çünki onu çok seviyorum annem ve agilem bize hiçbir şekilde karışamaz Sadece yorum yapabilirler onun dışında karışmalarına izin vermem eşimi karımı agileme ezdirmem Arkadaşlar.
Burdan Alevi büyüklerine seslenmek istiyorum lütfen sizden tek dilegim Sevenlerin önüne engel olmayın eger gerçekten seviyorlarsa birbirlerini sizde buna emin olduysanız kızlarınızı verin sünni erkeklere sünni alevi fark etmez önemli olan insanların mutlulugu deiLmi kızınızın veya oglunuzun mutlulugu deiLmi :)
Sizden Tek istegim Var insanları tanımadan etmeden alevide olsa sünnide olsa kızınızı vermeden önce araştırın ne olursa olsun agilesini soyunu sülalesini belki vericeginiz sünni erkek kızınıza alevi bir eşden daha iyi bakıcak daha fazla deger vericek öngörüşlü olmayın.
Hacıbektaş'tan SaygılarımLa !
beyza - 26.08.2014 10:50
sünni kızları alevi erkeklerle evlenince rahat ediyor ama aynı şeyleri alevi kızları için söyleyemeyeceğim.sırf bu yüzden alevi büyükler kızlarını bir sünniye vermek istemiyor yoksa ayrımcı olduklarından falan değil.hem bizim alevi erkekleri hormonlarına aileleride oğullarına söz geçiremeyip sünni kızlarıyla evleniyorlar iyi de bizim çoğu okumuş alevi kızlarını kim alacak ben de dahil etraftabirçok alevi kızı bekar yaşlanıyor.görev için doğuya gittim ordakiler de aynı okumuş modern türkan şoray gibi kızlar evde kalmış. şimdi biz alevi kızlarına yazık değilmi.bir laf vardır sen kendine sahip çıkmazsan kimse sana sahip çıkmaz.